Kobieta po przebudzeniu

Dlaczego sen jest ważny

Ludzie przesypiają 1/3 całego swojego życia. Jest jedną z najważniejszych potrzeb życiowych, odpowiada za regenerację, relaks i daje nam siły na… przeżycie.

Zdrowy sen podstawą codziennego funkcjonowania

Wyspany człowiek od razu ma lepsze samopoczucie, a ludzi cierpiących na chroniczną bezsenność dopada depresja, przygnębienie i brak koncentracji. Podczas snu regeneruje się i odpoczywa nasz najważniejszy narząd: mózg, który w tym czasie utrwala wszystkie nabyte w ciągu dnia informacje, a komórki organizmu i tkanki odświeżają swoje funkcje receptorowe. W układzie nerwowym powstają nowe połączenia, odpoczywa układ trawienny, a wszelkie zbędne toksyny są wydalane.

Zdrowy sen
Źródło: Pixabay

Ile powinniśmy spać?

Sen jest uzależniony od naszego wieku. Gdy jesteśmy osobami dorosłymi, powinniśmy spać minimum 6 godzin na dobę. Idealnie, gdybyśmy spali przynajmniej do 8 godzin, wtedy nasz organizm ma szansę na najlepszą regenerację. U osób starszych te godziny się skracają, często wystarcza nawet 5-6 godzin snu.

Ustalono, że organizm przechodzi przez dwie fazy snu. Pierwsza z nich to faza NREM, która trwa około 2 godzin, nazywana jest również snem o wolnych ruchach gałek ocznych. Po upływie tego czasu człowiek przechodzi w fazę snu REM, czyli snu paradoksalnego, głębokiego – to właśnie wtedy śnimy i nasz organizm najwięcej wypoczywa. Obie fazy trwają naprzemian, a za każdym razem faza REM staje się dłuższa, w końcowej może trwać nawet całą godzinę tuż przed przebudzeniem.

Priorytet snu

Zdrowy sen jest ważny dla dzieci, dorastającej młodzieży i dla osób, które chcą zachować przez długie lata umiejętność uczenia się, pamięci i koncentacji. Efektywne funkcjonowanie mózgu jest bezpośrednią przyczyną wysypiania się. Cierpiący na bezsenność są bardziej narażeni na choroby: otyłość, bóle mięśniowe, niską odporność, podwyższony poziom stresu i brak regeneracji, nadciśnienie tętnicze, chorobę niedokrwienną serca, insulinoodporność oraz zaburzenia hormonalne.

Śpiące dziecko
Źródło: Pixabay

Jak się wysypiać

Szanujmy swoje ciało i starajmy się dobrze wysypiać, a także odpowiednio przygotować do nocnego wypoczynku. Przed snem unikaj oglądania telewizji, siedzenia na laptopie, pracowania do późna, należy odmówić sobie alkoholu i używek, porządnie przewietrzyć pokój przed spaniem oraz zasłonić rolety.

One thought on “Dlaczego sen jest ważny

  1. Bez wątpienia jest ważny! Podczas snu zachodzi wiele procesów, związanych z odpoczynkiem, urodą, pielęgnacją itp. Ja na przykład bardzo dbam o wysypianie się 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Strona korzysta z plików cookies, aby korzystać z naszego portalu zaakceptuj - politykę prywatności.

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close